Könyvrendelés az információ korában
A könyvek, illetve azon belül az egyes műfajok népszerűségét vagy annak alakulását csak egy kivételesen girbegurba vonallal lehetne vizuálisan ábrázolni. Egyrészt megjelentek és a közeljövőben is megjelennek olyan irányzatok, amelyek pár évtizede, esetleg néhány éve még nem is léteztek. Ezzel párhuzamosan a régi slágertémák is visszaesnek, majd újra megerősödnek – vagyis egy komolyabb könyvesboltnak ki kell tudnia elégíteni az igényeket mindkét területen.
Az ízlés tehát változik, ezzel együtt az olvasási és vásárlási szokásaink is. Könyvek beszerzésére korábban relatíve sok opciónk volt: megvettük egy kifejezetten erre szakosodott könyvesboltban, átnéztük a nagyobb áruházak könyvrészlegét, piacon vagy vásárban vásároltunk olvasnivalót, esetleg felkerestünk egy antikváriumot. Aki nem akart pénzt kiadni erre, annak ott volt a könyvtár, illetve ma is ott van, bár finoman szólva nem tolonganak arrafelé manapság az emberek.
A palettán kétségkívül új színt jelentett a világháló, pontosabban az e-kereskedelem térnyerése. Eleinte főleg informatikával, számítástechnikával kapcsolatos termékek terjedtek a neten, de a könyvek is hamar megjelentek. Sorra születtek az online könyvboltok, a kizárólag könyvek webes terjesztésével foglalkozó vállalkozások. Az Amazon a világ egyik legnagyobb webshopja, nem kis részben a könyvek árusításával jutott oda, ahol most van.
Ezt felismerve a hagyományos könyvesboltok is léptek, létrehozták saját online felületeiket, majd követték őket a nagyobb antikváriumok. Utolsó lépésként a bolhapiac is felköltözött a világhálóra, az online aukciós portálok kínálatának hagyományosan népszerű sarokkövét képezi az eladó könyvek szegmense. Ma már egyre többen döntenek az online könyvrendelés mellett, hiszen gyors, egyszerű megoldás, amit akárhol, akármikor elvégezhetünk, csak számítógép (vagy telefon), internet és pár szabad perc szükséges hozzá.